Jan Kadeřábek

Kdy jsem začal poslouchat GN'R

V únoru 2006. Na Beatu běžel víkend Guns N' Roses, obědval jsem doma, v moderátorském křesle seděl Standa Rubáš, kterému zrovna někdo poslal esemesku s tím, že ještě nezazněla Paradise City. A tak ji tam Rubáš pustil pěkně v živý verzi. A v ten moment se to stalo… Zamiloval jsem se :-)

 

Jak jsem se dozvěděl o show v Praze

Díky Danu Královi, který mi poslal esemesku. Byl jsem v tu dobu zrovna v Londýně (červen 2010) a hodně se oznamovaly evropský koncerty na podzim, tak jsem byl tak prozíravej, že jsem napsal Danovi, jestli by nemohl napsat, kdy by oznámili Prahu. Bylo 10. června, čtvrtek. Měli jsme za sebou prohlídku Windsoru, vraceli jsme se do autobusu a asi po 2 minutách v buse mi přišla esemeska. Nejlepší a nejradostnější v mém životě. Nemohl jsem tomu věřit! Dodneška patří Danovi dík!

 

Předchozí koncert GN'R

Byl jsem na koncertě Guns 13. června 2006 v Praze, tehdy to ještě bylo v Sazka areně. Parádní koncert, i když si z něho už moc nepamatuju. Jen fantastický ječák Axla hned na začátku Jungle, příchod Izzyho a poslední tóny Paradise City.

 

Zdali jsem doufal, že GN'R přijedou do Prahy

Věřil jsem v to! Byl jsem si jistý, že to s Prahou prostě musí vyjít. Prvně jsem se radoval už v dubnu 2010, kdy se na internetu objevil ten plakát s červnovými daty, kde Praha byla plánovaná na 23. červen. To sice nevyšlo, na přelomu května a června se pomalu začaly objevovat data na září a říjen a mám dojem, že už jich bylo oznámeno aspoň 15 a Praha pořád nikde, ale pořád jsem si byl jistej, že to vyjde, protože tam byl dostatek prostoru.

 

Čekání na Axla

Počítal jsem s tím dopředu, ba co víc, já si to přímo vychutnával! Když tam vystoupil pořadatel s tím, že koncert začne nejdřív po jedenáctý, byl jsem úplně v pohodě. To čekání za to stálo, protože to, co přišlo potom, prostě musí člověk zažít, nedá se to popsat!

 

Úplný začátek koncertu

Je něco mezi 23:15 – 17, O2 arena najednou potemní, spustí se intro, na vyvýšený plošině se objeví DJ a svým typickým pozdravem vítá fanoušky. Pak se spustí smrtící riffy z ChinDem, spousta ohňostrojů a Axl nastoupí na scénu. Největší koncertní okamžik v životě!

 

Vrchol večera

Celej koncert od začátku do konce. Jeden moment se nedá vybrat, trvalo to prostě celou dobu. Chinese Democracy, Jungle, Sorry, Better, Live And Let Die, This I Love, November Rain, You Could Be Mine, Street Of Dreams, Sweet Child O' Mine, Scraped, Knockin' On Heaven's Door, Nightrain, Patience, Whole Lotta Rosie, Paradise City – všechno jako ve snu a to jsem navíc nezmínil všechny songy.

 

Největší překvapení

Axlův hlas. V průběhu turné se pořád lepšil a věděl jsem, že zní skvěle, ale když jsem slyšel Welcome To The Jungle, Live And Let Die a This I Love živě, tak mě to velice mile překvapilo, protože Axl do toho řezal jako motorová pila. Zaujal mě DJ Ashba, který s publikem hodně komunikoval.

 

Taky mě překvapila délka koncertu a setlist. Guns to v tý době hodně natahovali, ale tohle jsem vážně nečekal. Jeden z nejdelších a nejlepších setlistů v Evropě vůbec!

 

Nejlepší song

Užil jsem si úplně všechny. Bylo to smrtící tempo od začátku do konce. Poprvé jsem si odpočinul až při Sorry, při ní se nevyžaduje moc fyzička. Pak ale přišla na řadu Better a už to zase jelo.

 

Kdybych měl vybrat nejlepší songy, tak by to byly Chinese Democracy, Welcome To The Jungle, Better, Live And Let Die, This I Love, November Rain, Street Of Dreams, Whole Lotta Rosie a Paradise City.

 

Nějaké zklamání

To, že Axl skoro vůbec nepromluvil. Nasazení bylo velký, ale přišlo mi, že ten koncert chtěl vyloženě odehrát a moc se z něj netěšil, rozhodně v Praze neměl takovou náladu jako na současných koncertech (Evropa 2012).

 

Atmosféra

Bohužel jsem nebyl v kotli, ale ve druhý řadě na stojáka, asi tak 15 – 20 metrů od pódia. Měl jsem skvělej výhled na celou scénu, takže to stálo za to. Nikdo si to ovšem kolem mě neužíval tak, jako já. To se mi potvrdilo i z videí na Youtube, kde jsem se našel a byl jsem jediný, který skákal. Bejt v Jižní Americe by bylo o něčem jinym… Český publikum nedokáže udělat úchvatnou atmosféru.

 

Moment, který si vybavuju do dneška

Nástup Guns N' Roses na scénu, jak si Axl dal ruku k uchu a pak si poklepal na srdce při slovech "So you can heart it now from somebody else". DJ si taky neustále klepal na srdce, pořád měl u sebe cigáro. Pobavil mě Axl na začátku Street Of Dreams, když nefungovalo piano. A při Scraped si pořád okolo stojanu na mikrofon uvazoval šátky, až vykročil dopředu na scénu a mikrofon si zapomněl na tom stojanu, tak se pro něj rychle vrátil :-) A taky mě pobavil při sólu v Paradise City před tím, než se tam zpívá "So far away", když před sebou kroužil rukama. Dodneška si řikám "Kam plaval?".

 

Výkony jednotlivých členů

Fantastický, je vidět, že to jsou profíci. Tommy mi přijde takovej nenápadnej, vedle Axla byl vidět nejvíc DJ, kterej mě nadchl, o dost lepší než Finck. Hodně lidí upoutal Richard, ten mě zaujal fantastickým sólem z Jamese Bonda. Ron zase zahrál Růžovýho pantera. Dizzy předvedl parádní sólo, Frank do toho bušil o sto šest a nejméně na očích (bez překvapení) byl Chris.

 

Vizuální/pyrotechnická show

Fantastická, místy to bylo jako na Kiss. Pyrotechnika byla skvěle využita, naprosto do písní pasovala a při tom ji nebylo moc, naopak byla využita s rozumem. I když se dá hrát bez pyrotechniky, tak to koncertu přidalo na monstróznosti a byl tak ještě o něco lepší.

 

Vizuálně jsou na tom Guns nejlíp za celou novou éru. Právem se mohou honosit přívlastkem "nejnebezpečnější kapela na světě".

 

Složení setlistu – překvapení/zklamání

Jak už jsem psal, překvapila mě jeho délka, 22 songů bylo do koncertu v Lisabonu nejvíc v Evropě. GN'R raritně zahráli Scraped, skvělé bylo slyšet i I.R.S. a Shackler's Revenge. Škoda, že nehráli Don't Cry, která od té doby chyběla jen v Birminghamu.

 

Recenze
Vesměs se mi zdály pozitivní, občas nějakej blábol, ale s tím musí člověk počítat. Hlavní byl můj pocit a ten byl naprosto nepopsatelnej, prožijete ho jenom párkrát do roka. Taky bylo důležitý, že se to líbilo všem ostatním fanouškům. Ukázalo se, že koncert byl na špičkový úrovni a GN’R Prahu nadchli!

 

Přání pro příští pražský koncert

Pevně věřím, že tu Guns N' Roses zase vystoupí. Tipuju rok 2014 nebo 2015 vzhledem k tomu, že teď Evropu za poslední 2 roky objeli skrz naskrz. Doufám, že budu moc slyšet Estranged, Civil War, Don't Cry a aspoň 5 skladeb z příští desky, zkrátka pozměněný setlist. Rovněž doufám, že aktuální sestava Guns zůstane beze změny, Axlovi to pořád bude skvěle zpívat, atmosféra bude lepší než minule, dostanu se úplně dopředu a bude to trvat aspoň 3 hodiny. V tomhle skromnej nejsem :-)

 

V porovnání s ostatními show, které jsem ve svém životě viděl, byla tato…

Nejúchvatnější, neúžasnější, nejvelkolepější! Viděl jsem jich dost a koncert Guns v Praze 2010 je na prvním místě a překonat ho můžou jedině sami GN'R další show za pár let. Nejvíc se Guns vyrovnají Kiss z Prahy 2010, který jsem si užil stejně jako GN'R, ale Guns N' Roses jsou Guns N' Roses. O místo se ovšem hlásí Bruce Springsteen, tak se necháme překvapit.